Τρίτη 31 Ιανουαρίου 2023

Ζωοκλοπή στα Παναίικα το 1897

 

Γράφει: ο Κώστας Παπαντωνόπουλος

Ζωοκλοπή: Εκ της θέσεως Πανοπούλου χάνι της Αμαλιάδος εκλάπησαν προχθές τρεις βόες ανήκοντες εις τον Γεώργιον Κανελλόπουλον εκ του χωρίου Ανδρονίου του δήμου Λαμπείας. 11.12.1897 εφημερίδα Πελοπόννησος.

Πρόκειται για τον Γεώργιο Κανελλόπουλο 1863 Κλητήρα που παιδιά του ήταν ο Νικόλαος 1903, ο Αθανάσιος 1904, ο Χαράλαμπος 1909 και μια τσούπα η Κατερίνα που πήρε τον Θοδωρή του Τσούνη.

Ο Κλητήρας είχε και αρχοντικό στο Κατσαρού και πολλά κεφάλια ζώα που βάσκανε στο Γερακάρι και στην Κάπελη.

Πηγή: www.antroni.gr


Αγγελική χήρα Π. Παναγιωτόπουλου, Πανόπουλο

 Έφυγε από κοντά μας σήμερα Δευτέρα 30.01.2023 η Αγγελική χήρα Παναγιώτη  Παναγιωτόπουλου το γένος Ντούνη.

Η κηδεία της θα γίνει  αύριο Τρίτη στις 15.00 στο Πανόπουλο.

Στα παιδιά της Βάσω, Καλή, Γιώργο, Γιάννη και σε όλους τους συγγενείς της εκφράζουμε τα συλλυπητήρια μας.

Ευχαριστούμε για την ενημέρωση τον φίλο Βασίλη Πολυζογόπουλο.

Δευτέρα 30 Ιανουαρίου 2023

Χρυσούλα Μπακάλη-Χρυσανθοπούλου 1929 – 2023

Έφυγε από κοντά μας σήμερα Δευτέρα  30.01.2023 η Χρυσούλα Μπακάλη το γένος  Χρυσανθόπουλου, χήρα του Ιωάννη ( Τσελτόγιαννη) που γεννήθηκε πριν 94 χρόνια στο Αντρώνι.

Η κηδεία της θα γίνει την Τρίτη 31.01.2023 στο Αντρώνι.

Στην τσούπα της και σε όλους τους συγγενείς της εκφράζουμε τα συλλυπητήριά μας.

Η θειά Χρυσούλα ήταν μια καλοσυνάτη γυναίκα, γλυκομίλητη που θα την θυμόμαστε πάντα με το χαμόγελο.

Η φωτογραφία είναι του Θάνου Ν.  Συλάιδου που από τον ίδιο έχουμε, κομψοτεχνήματα (κλίτσες) που φιλοτέχνησε ο αείμνηστος μπάρμα Τσελτόγιαννης.

Έχουμε σημειώσει επίσης ότι: Παντρεύτηκαν το 1952, 28 χρόνων ο Γιάννης και 23 η Χρυσούλα, κουμπάρος ο Χρήστος Μπαντούνας (Πλίθας).


 

Κυριακή 29 Ιανουαρίου 2023

ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΣ ΓΑΜΟΣ "ΤΑ ΙΔΩΜΑΤΑ"

 Λαογραφική συλλογή Ηλίας Τουτούνης

«Προξενητάδες ήρθανε από τη Βαβυλώνα, να πάρουνε την Αρετή πολύ μακριά στα ξένα».
Έτσι αναφέρεται για το προξενιό, μια ωραιότατη παραλογή της δημοτικής μούσας, στο γνωστό μας τραγούδι του «ΝΕΚΡΟΥ ΑΔΕΡΦΟΥ».
Σε’ αυτές τις περιπτώσεις οι προξενητάδες, κατά την σύσταση του προξενιού, για να επιτύχει και να πείσουν και τις δύο πλευρές, έβαζαν σε λειτουργία την «γιορτινή τους γλώσσα», όπου σε αυτές τις περιπτώσεις «έσταζε μέλι και γάλα», και άρχιζαν τα παινεσιάρικα και υπερβολικά ψεύτικα λόγια, για να πείσουν όχι μόνον τους άμεσα εμπλεκόμενους, αλλά και τις οικογένειές των. Μετά από τον προξενητή, όταν γινόταν αποδεχτή η πρόταση γνωριμίας απ’ αυτούς που παντρολογιότανε, η επόμενη διαδικασία ήταν να έλθουν σε κάποια επαφή (άνδρας και γυναίκα) για να ιδωθούν. Αυτή η διαδικασία λεγόταν “Ιδώματα” δηλαδή ήταν η πρώτη οπτική γνωριμία και οι πρώτες ανταλλαγές σκέψεων.
Τα ιδώματα ήταν η δεύτερη φάση της διαδικασίας του γάμου, μετά από το “προξενιό” και συνήθως πραγματοποιούνταν στο σπίτι της νύφης, ή αν δεν ήθελαν να δώσουν κάποιο στόχο στους περίοικους και να μην παρελαύνουν οι γαμπροί, όπου δεν θα έμενε τίποτα το κρυφό και το ασχολίαστο. Τοιουτοτρόπως φρόντιζαν να γίνονται σε δημόσιους χώρους, όπως σε εκκλησίες κατά τον εκκλησιασμό, σε γάμους σε πανηγύρια, σε χάνια, σε μύλους, σε γιορτές ή και κάπου αλλού, με κάποιο συνθηματικό, ώστε να καταλάβει ο καθένας από την πλευρά του για το ενδιαφερόμενο πρόσωπο. Για την πρώτη συνάντηση, σ’ αυτούς τους χώρους, το κανόνιζε ο συμπεθεροκόπος και όριζαν ένα τόπο ίσα- ίσα που να ιδωθούν και να πάρουν την πρώτη εικόνα του –της υποψηφίου προς γάμο.

Ποιήματα του Γεωργίου Τσακριλή (Σαμαρά) από το Κούμανι!

Ο Κουμανιώτης Γεώργιος Τσακριλής (Σαμαράς) 1896 – 1993 συστήνεται ως Ιεροψάλτης, ερασιτέχνης ποιητής. Γνωρίζουμε ότι είχε και άλλα ταλέντα όπως να παίζει κλαρίνο και όπως έχουμε ξαναπεί εδώ, κατείχε το πρώτο κλαρίνο που ήλθε στην Ηλεία που προερχόταν από τον δεξιοτέχνη του κλαρίνου, Νικολάκη Σουλεϊμάνη.

Τα ποιήματά του περιστρέφονται κυρίως γύρω από το χωριό του αλλά παράπονο δεν έχουμε και εμείς οι Αντρωναίοι.

«Στο χωριό μου Κούμανι», αναφέρεται σε όλη σχεδόν την ιστορία του χωριού που είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ιστορία του Αντρωνίου όπως αναφέρει και στους στοίχους του:

Να μάθουν και να ξέρουνε

πως Κούμανι κι’ Αντρώνι,

Τουρκαλβανοί το είπανε

Θεός να τους γλειτώνει.

Τρίτη 24 Ιανουαρίου 2023

Ευγενία Γ. Μπαντούνα (1934 – 2023) Σπαρτουλιά

Έφυγε από κοντά μας χθες Δευτέρα 23.01.2023 η Ευγενία Μπαντούνα, σύζυγος +Γεωργίου (Νταμή) που γεννήθηκε στην Σπαρτουλιά Αντρωνίου πριν 89 χρόνια.

Η εξόδιος ακολουθία και η ταφή της θα γίνει σήμερα Τρίτη στις 12.00 στο Αντρώνι.

Στα παιδιά της Χριστίνα, Ανδρέα, Παρασκευή, Νίκο, Φώτη, Κώστα και σε όλους τους συγγενείς της εκφράζουμε τα συλλυπητήρια μας.

Η θειά Βγενιά ταλαιπωρήθηκε πολύ στην ζωή της από την φτώχεια. Ανάθρεψε με κόπο και ιδρώτα τα έξι παιδιά της. Εκτός των άλλων, τα καλοκαίρια δούλευε στην Γαστούνη και το χειμώνα στα Φιλιατρά για να εξασφαλίσει το λάδι της χρονιάς.

Στις 26 του περασμένου Αυγούστου αρρώστησε (από εγκεφαλικό) και δεν ξανά συνήλθε.

Ο σύζυγός της πέθανε στις 24.02.2010

Η Ευγενία 3.05.1926 - 23.01.2023 ήταν τσούπα του +Φώτη1899 και της +Αλεξάνδρας Μπαντούνα.  

Αδέλφια της ήταν: ο +Κουτσογιώργης που έφυγε στις 2.12.2002, ο +Νίκος που έφυγε στις 11.03.2013 και η +Βασίλω που είχε παντρευτεί στο Μπουρντάνου τον Σωτήρη Ευθυμιόπουλο όπου ύστερα από 15 χρόνια μετοίκησε στο Σιμόπουλο έως το τέλος της, στις 29.01.2012.

Τη σελίδα ενημέρωσε ο Γιώργος Μαρκόπουλος από τη Γιάρμενα.

Δευτέρα 23 Ιανουαρίου 2023

Μέλι Αντρωνίου…!


Πολύ χαίρομαι που βλέπω (εδώ στο διαδίκτυο) την φίρμα «Μέλι Αντρωνίου».

Μπράβο στα παιδιά που κάνουν γνωστό το χωριό μας και μέσα από την επαγγελματική τους δραστηριότητα.

Θα πρότεινα, να ασχοληθούν περισσότεροι νέοι με αυτή την προσοδοφόρο απασχόληση ακόμη και ως επάγγελμα εάν διαθέτουν το μεράκι γιατί η μελισσοκομία είναι πρωτίστως χόμπι.

Ο τόπος μας προσφέρεται για μελισσοκομία διότι μπορεί να δώσει εξαιρετικούς τύπους μελιού με αρκετές φαρμακευτικές ιδιότητες επειδή η πρώτη ύλη θα προέρχεται από μη μολυσμένα βότανα από τα βουνά μας όπως είναι το γαϊδουράγκαθο αλλά και από τα άλλοτε παρεξηγημένα..., όπως είναι το ρείκι, η κουμαριά και η σφάκα με κυρίαρχο το ιερό δέντρο του Δία, τη βελανιδιά που το μέλι της το κατατάσσουν σήμερα ως το ισχυρότερο αντιοξειδωτικό μέλι παγκοσμίως.

Δράττομαι της ευκαιρίας να γράψω δυο λόγια και για την ιστορία των μελισσών και μελισσοκόμων στο Αντρώνι.

Μελίσσια πρωτοεμφανίστηκαν στο χωριό μας στα τέλη της δεκαετίας του 1950 από τον παππούλη μου τον Κωστάκη Πλιέγκα.

Κυριακή 22 Ιανουαρίου 2023

Νικολάκης Σουλεϊμάνης

 Σκάλιζα απόψε τα αρχεία μου να βρω το σόι μιας τσουπούλας που ζει στην Αυστράλια (ψάχνει βαθιά τις ρίζες της), έπεσα πάνω στον κλαριντζή Σουλεϊμάνη.

Γνωρίζατε, ότι το πρώτο κλαρίνο που είχε μπει στην Ηλεία ήλθε στο Αντρώνι. Το κλαρίνο αυτό το είχε πάρει ένας Αντρωναίος από τον Σουλεϊμάνη, μεγάλο λαϊκό οργανοπαίχτη, δάσκαλο μεγάλων μαθητών και δασκάλων κλαριτζήδων.
Το όνομά του Νικολάκης Σουλεϊμάνης (1848 – 1921) .
Οι γονείς του, Αρβανίτες μωαμεθανοί από το Λεσκοβίκι της Αλβανίας, εγκαταστάθηκαν στο Αλμυρό του Βόλου, όπου ο πατέρας του, ο Αλής εργαζόταν ως σιδηρουργός.
Ο Σουλεϊμάν βαφτίστηκε στην Λαμία το 1864. Τον βάφτισαν δύο. Ο ένας λεγόταν Αγέλαστος, του έδωσε το όνομα Νικόλαος και ο άλλος το επίθετο Γεωργίου.
Επειδή όμως όλος ο κόσμος τον γνώριζε με το Τούρκικό του όνομα, δεν χρησιμοποιήθηκε ποτέ το Γεωργίου, αλλά έμεινε γνωστός ως Νικολάκης Σουλεϊμάνης.
Διαβάζουμε ότι «Ο Σουλεϊμάνης ήταν άνθρωπος κιμπάρης, του άρεσε η καλή ζωή, το ακριβό ντύσιμο, τα δακτυλίδια και οι βαριές καδένες. Ήταν αρχοντάνθρωπος».
Σύμφωνα με μαρτυρία του Χαράλαμπου Μαργέλη, μαθητή του και επίσης μεγάλου κλαριτζή: «Το κλαρίνο του Σουλεϊμάνη έσταζε μέλι!».
Σήμερα το μεγαλύτερο παίνεμα που μπορεί κάποιος να κάνει σε ένα κλαριτζή είναι να του φωνάζει «Γειά σου Σουλεϊμάνη!».
Το κλαρίνο του Σουλεϊμάνη βρίσκεται σήμερα στα χέρια ενός φίλου συμπατριώτη που για ευνόητους λόγους δεν θα κάνω αναφορά στο όνομά του.

ΟΡΚΟΙ

 ΟΙ ΟΡΚΟΙ ΤΗΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑΣ….!

Καταγραφή επιμέλεια Ηλίας Τουτούνης

Οι όρκοι λέγονται πολλές φορές από ανθρώπους οι οποίοι θέλουν να γίνουν πιστευτοί από εκείνους που τους ακούν.
Αυτοί οι άνθρωποι, που ορκίζονται έστω και με το παραμικρό κρίνονται ως επιπόλαιοι και συχνά λένε ψέματα και για να γίνουν πιστευτοί ορκίζονται. Οι όρκοι αναφέρονται κυρίως στην υγεία, και στην ζωή του ορκιζόμενου, σε αγαπητά πρόσωπα, στον Θεό, το ψωμί, το κρασί το λάδι κ.λπ. Η πρώτη κουβέντα του ψεύτη όταν αντιλαμβάνεται ότι δεν είναι πιστευτός είναι: «Που θες να ορκιστώ;» ή «Σε τι θες να ορκιστώ;» ή «Παίρνω όρκο» ή και «Ορκίζομαι!»
Οι πιο μεγάλοι ψεύτες για να γίνουν πιο πιστευτοί, ζητούν ακόμη και το Ευαγγέλιο, εικόνα της Παναγίας ή κάποιου Άγιου, για να ορκιστούν!

Στην ελληνική και στη ρωμαϊκή μυθολογία με τ’ όνομα Όρκος είναι γνωστή μία θεότητα την οποία οι αρχαίοι Έλληνες την θεωρούσαν προσωποποίηση του όρκου που δίνεται. Ο Όρκος μυθολογείται ως γιος της θεάς Έριδας ή του Αιθέρα και της Γαίας. Ο Όρκος τιμωρούσε τους επίορκους, όσους δηλαδή καταπατούσαν τον όρκο που είχαν δώσει.

Σάββατο 14 Ιανουαρίου 2023

Ο Φυματικός δάσκαλος

 

Ο δάσκαλος, ο Θανάσης ο Παπαναστασόπουλος, ήταν άτομο έντονα πολιτικοποιημένο και μάλιστα διέθετε και κομματικούς οπαδούς, που τον ακολουθούσαν ως ομάδα δράσης.

Εξαιτίας δε αυτής της δράσης του υπέστη αρκετές διώξεις από τους κομματικούς του αντιπάλους. Εκτός των άλλων ποινών, κάποτε του επιβληθεί από τον προϊστάμενο – επιθεωρητή του η ποινή της προσωρινής του απόσπασης στο δημοτικό σχολείο Αντρωνίου, προκειμένου να καλύψει την απουσία του μοναδικού δάσκαλο του χωριού για το τελευταίο δίμηνο της σχολικής χρονιάς (Μάιο – Ιούνιο). Το Κούμανι είχε τότε δύο δασκάλους.

Έπρεπε τώρα ο δάσκαλος να ξεκινάει κάθε πρωί με τα πόδια από το Κούμανι, όπου ήταν η οικογένειά του, για το Αντρώνι και το βράδυ να ξαναγυρίζει. Τότε τα σχολεία λειτουργούσαν πρωί και απόγευμα με μία δίωρη διακοπή το μεσημέρι. Ο δάσκαλος άρχισε την καθημερινή αυτή μετακίνηση του που μέρα τη μέρα αποδεικνυόταν πραγματικό μαρτύριο, αφού ήταν αναγκασμένος να περνάει από ρεματιές, να ανεβαίνει και να κατεβαίνει ανηφόρες και κατηφόρες με κακοτράχαλα που να του κόβεται η ανάσα.

Τετάρτη 11 Ιανουαρίου 2023

11.01.1944 Θλιβερή επέτειος…!


11 Ιανουαρίου 1944.
Θλιβερή επέτειος, ο βομβαρδισμός του Πειραιά από συμμαχικά - αμερικανικά αεροσκάφη.
Τα βομβαρδιστικά αυτά βάραγαν στον «γάμο του Καραγκιόζη»
που αντί να σακατέψουνε τον κατακτητή Γερμανό προκάλεσαν τεράστιες απώλειες στον τοπικό πληθυσμό αλλάζοντας την φυσιογνωμία της πόλης.

Ο ΦΛΟΥΔΟΣ Η ΤΟ ΞΕΦΛΟΥΔΙΑΣΜΑ ΤΟ ΑΡΑΠΟΣΙΤΙΟΥ

Συλλογή καταγραφή Ηλίας Τουτούνης

Παλαιότερα η καλλιέργεια του καλαμποκιού ήταν αναγκαία για τους κατοίκους της υπαίθρου και καλλιεργούταν σε γόνιμα και ποτιστικά χωράφια. Υπήρχαν όμως και περιπτώσεις όπου καλλιεργούσαν και ξερικά αραποσίτια.
Πριν μηχανοποιηθούν οι αγροτικές καλλιέργειες, η σπορά του αραποσιτιού άρχιζε πολύ πιο αργά από τις σημερινές ημερομηνίες περίπου στα τέλη του Μαΐου. Για να ετοιμάσουν το χωράφι για σπορά, όργωναν με το ζωήλάτο αλέτρι δυο φορές για να σπάσουν και να στρώσουν οι μάτσες (σβώλους) και να μαλακώσει το χώμα. Έπειτα το σβαρνίζανε με την ξυλόσβαρνα, για το ίσιωμα του χώματος, την διάσπαση μικρών ματσών και τέλος για την διατήρηση της υγρασίας. Έπειτα έπαιρναν τον σπόρο και τον φύτευαν σε αράδες. Συνήθως το δασοφύτευαν διότι αρκετά εξ αυτών δεν φύτρωναν και δεν τους βόλευε να έχει αριομάδες. Μετά από ένα μήνα από το φύτρωμά του καλαμποκιού, γινόταν ο σκάλος και η αραίωση εκεί που ήταν δασοφυτρωμένα για να μην είναι δασιά και να επιτρέψουν στα υπόλοιπα να έχουν την ιδανική ανάπτυξη του, ενώ αργότερα γινόταν το βοτάνισμα από τ’ αγριόχορτα. Οι εργάτες στον σκάλο έμπαιναν σε πλάγια σειρά και έβγαζε ο καθένας τον έργο ή όργο του, δηλαδή την έκταση που του αναλογούσε σύμφωνα με την σειρά και την λωρίδα του. Ο όρος όργος προσδιόριζε το πλάτος που ισούταν με μια οργιά. Στο ίδιο χωράφι ανάμεσα στις αραποσιτόκλαρες οι χωρικοί φύτευαν και μερικά φασόλια αναρριχώμενα. Και στις άκρες του χωραφιού φύτευαν κολοκυθιές και σπόρια από το φυτό σόργο, όπου από αυτό κατασκεύαζαν τις σκούπες (σαρώματα).

Παρασκευή 6 Ιανουαρίου 2023

Κούμανι: Φωτογραφίες από ψηλά!

Το Κούμανι είναι ένα γραφικό γειτονικό χωριό που με συνδέουν  αξέχαστες αναμνήσεις!

Η λήψη έγινε την Τρίτη το απόγευμα στις 30 Αυγούστου 2022 από Δυτικά του χωριού στην μεγάλη πλατεία, στο Ιατρείο. 

Θα είχαμε και εξαιρετικό βίντεο αλλά εκείνη την ώρα έπιασε ψιλόβροχο.

Οι φωτογραφίες είναι από όλες σχεδόν τις πλευρές του χωριού και προς το Κούτι - Αρχαίο Λασιώνα που όπως θα δείτε όλη σχεδόν η αρχαία πόλη έγινε καλλιεργήσιμα χωράφια. 

Φαίνεται επίσης η αρχή από το Φαράγγι των Κενταύρων (όπως έχει καθιερωθεί τελευταία) και ο δρόμος προς την Λαγομάντρα που οδηγεί στη συμβολή των δύο ποταμών (Κουμαναίικο - Αντρωναίικο) που σχηματίζουν τον Σελλήεντα ποταμό (γνωστό από τον Όμηρο) και από κει ο δρόμος οδηγεί στο Αντρώνι. Ήταν η παλιά δίοδος που συνέδεε την Τριταία Αχαΐας με την Γορτυνία Αρκαδίας, το Λάλα και τα χωριά της Ολυμπίας.

Όταν χρειάστηκε πριν χρόνια να κατέβω με αυτοκίνητο στο ποτάμι πήγα από το Κούμανι διότι από το Αντρώνι ήταν αδύνατον και δεν θέλω εδώ να χαρακτηρίσω τους διοικούντες Αντρωναίους! 

Αν τάχα και την πήρα εγώ να πάθω και να λάβω…!

 ΑΝ ΤΑΧΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΗΡΑ ΕΓΩ ΝΑ ΠΑΘΩ ΚΑΙ ΝΑ ΛΑΒΩ…!

Καταγραφή Ηλίας Τουτούνης

Το τραγούδι αναφέρεται σε κάποιο επεισόδιο, όπου κάποιος νέος πραγματοποίησε μια εκούσια απαγωγή με την κόρη μιας χήρας. Αμέσως μετά την απαγωγή, έκρυψε την αγαπημένη του, για λίγες ημέρες. Η χήρα κατάλαβε ποιος πήρε την μονάκριβη κόρη της και τον κατηγορούσε ευθέως. Αυτός αντίκρουε τις κατηγορίες με περίεργους όρκους και χρονοτριβώντας μέχρι να βρει παπά και να την παντρευτεί κρυφά. Πολλές φορές οι απαγωγείς συνεννοούνταν με τις κοπέλες πότε θα γίνει η απαγωγή ώστε να έχει τελειώσει η περίοδος της κοπέλας, για να μπορεί να την αφήσει έγκυο, ώστε να μην του την πάρει πάλι η οικογένειά της πίσω. Τοιουτοτρόπως, για να είναι σίγουροι, την κρατούσαν αρκετές ημέρες σε κρυφό μέρος.
Έλεγε, ένας γέρος σε κάποιο ανιψιό του, που συζητούσε μαζί του, ώστε να τον ορμηνεύσει να προβεί σε μια εκούσια απαγωγή γυναίκας: «Την πρώτη δουλειά που θα κάνεις είναι να τηράξεις να την κεντρώσεις καλά».

ΧΡΟΝΙΚΕΣ ΣΤΙΓΜΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΑΛΙΟΥΣ…!

 Συλλογή επιμέλεια Ηλίας Τουτούνης

Πιο παλιά, που δεν υπήρχαν τα ωρολόγια και ήταν αδύνατη η μέτρηση και ο προσδιορισμός των χρονικών στιγμών, ο άνθρωπος κυρίως της υπαίθρου, είχε ένα δικό του κώδικα όπου μπορούσε να αποτυπώσει την στιγμή, την ώρα, την ημέρα τον μήνα τον χρόνο κ.λπ.
Κατά τις πολύχρονες καταγραφές μου, συνέλεξα αρκετά στοιχεία, ένα από αυτά είναι και αυτές οι χρονικές στιγμές.

Αρχικά θ’ αναφερθώ στο ένα εικοσιτετράωρο που διαρκεί η περιστροφή της γης γύρω από τον ήλιο και αρχίζω από τα μεσάνυχτα αποτυπώνοντας τις χρονικές στιγμές μέχρι τα επόμενα μεσάνυχτα:

Τρίτη 3 Ιανουαρίου 2023

Σαν την νύφη την Δευτέρα…!

 Καταγραφή Ηλίας Τουτούνης

Μια εκ των φράσεων, του ελληνικού παροιμιακού λόγου, αναφέρεται στην νύφη και συγκεκριμένα στην καινούρια νύφη, κατά την Δευτέρα, δηλαδή την επομένη ημέρα του γάμου της. Αυτή η παροιμία βασικά λέγεται προς τους νεοδιόριστους και προς τους νεοσύλλεκτους στρατιώτες, οι οποίοι δεν γνωρίζουν αλλά ούτε έχουν αντίληψη ούτε εμπειρία στα νέα δεδομένα και μένουν άπραγοι, μέχρι να βρεθεί κάποιος να τους βάλει σε κάποια σειρά. Ακόμη αναφέρεται προς τους ανθρώπους που παραμένουν άπραγοι και οκνοί, αιτιολογώντας διάφορες αιτίες.

Η νιόνυφη, τα πιο παλιά χρόνια, είτε παντρευόταν με αγάπη είτε με προξενιό, από την πρώτη ημέρα μετά τον γάμο της, ήταν το μαύρο πρόβατο μέσα στην οικογένεια, επειδή τότε, τα νεόνυμφα, συνζούσαν στο ίδιο σπίτι με τους γονείς του γαμπρού. Αμέσως μετά τον γάμο δυστυχώς ερχόταν αντιμέτωπη με την σκληρή πραγματικότητα, της αντιμετώπισης των νέων δεδομένων και πολλές φορές της απαξίωσης των ικανοτήτων της από την οικογένεια και κυρίως από την πεθερά, από την συννυφάδα και την κουνιάδα αν βέβαια υπήρχαν.

ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑΤΙΚΑ ΣΑΤΥΡΙΚΑ ΚΑΛΑΝΤ

Τα κάλαντα που τραγουδούσαν τα παιδιά είχαν και έχουν ως απώτερο σκοπό να μαζέψουν χρήματα. Σ’ όσους δεν τους άνοιγαν την πόρτα, για να τους δώσουν χρήματα ή και να τα φιλέψουν κάτι, σ’ αυτούς κρατούσαν μια προσωρινή κακία. Υπήρχαν όμως και παιδιά που συνέθεταν ποιηματάκια και τραγούδια, ώστε να σατιρίσουν αυτούς τους ανθρώπους. Ένα από αυτά είναι και το παρακάτω που ο τραγουδοποιός με τον δικό του τρόπο, λόγω του θυμού του που δεν του άνοιξαν την πόρτα την ώρα που έλεγε τα κάλαντα, σατιρίζει όλη την οικογένεια:

Αν τολμάτε κι εσείς μην τους ανοίγετε την πόρτα και θα τα ακούσετε ως αρμόζει!

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΚΑΙ ΚΑΛΗ ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑ....!

Αρχιμηνιά κι αρχιχρονιά, κακή μας διαβολοχρονιά,
κι αρχή καλός μας χρόνος, μας έφαγε ο φθόνος.
Άγιος Βασίλης έρχεται μ’ ένα μουλάρι άσπρο
βαστάει και στην πλάτη του ένα μεγάλο τράστο.
Να βάλει μέσα τα ψωμιά, κι ούλες τις τηγανίτες,
φιλέματα και γλυκά να φάνε οι παλιοκοπρίτες.

Δευτέρα 2 Ιανουαρίου 2023

Ριζοβούνια Ωλονού, Πηνειός (drone)

Βρεθήκαμε στα ΝΔ ριζοβούνια του Ερύμανθου (Ωλονού) και στον Πηνειό ποταμό από τα Καλύβια (Κάρες) της Βερβινής ως τους Μυκηναϊκό τάφους πέρα που σκαπετάει.

Απογείωση του drone από το Εξωκλήσι του Προφήτη Ηλία πάνω από την Κερέσοβα την Δευτέρα 29 Αυγούστου 2022 για το www.antroni.gr

Αρχικά το στείλαμε πάνω από το βουνό Γερακάρι, στον αγαπημένο μας οικισμό Ντιναίικα, όπου φαίνονται απέναντι το χωριό  Κακοτάρι, το Κακοταροβούνι – Σκιαδοβούνι και ο Αρχαίος Ναός (Παλαιοχριστιανική Νοτενών) στην κορυφή, το φράγμα του υδροηλεκτρικού και δίπλα το παλαιό πέτρινο Γεφύρι του Πηνειού, το Πανόπουλο, η Κάπελη και παρακάτω το Μυκηναϊκό νεκροταφείο στην Παλιομποκοβίνα.

Επίσης δείχνουμε το Κάστρο της Οχιάς, την Κοιλάδα Σταυράκη που εκεί σώζεται ακόμη ερείπια αρχαίου οικισμού και από πάνω βρίσκεται η Σπηλιά του Τουρκοπαναή (Μπελογιάννη) που οι πεζοπόροι δυσκολεύονται να εντοπίσουν, ο Πηνειός Ποταμός, τα Ντιναίικα, το Γεφύρι Πετρωτό, τα Καλύβια (Κάρες) της Βερβινής, το Μισοβούνι, το χωριό Τσίπιανα, δεξιότερα το Σπήλαιο Αμαρκιανού και τέλος το χωριό Κερτίζα.

Μην περιμένετε επαγγελματικό βίντεο…, εμείς όπως είπαμε είμαστε του βυθού και όχι των αιθέρων αλλά σιγά –σιγά θα βελτιωνόμαστε.