Τετάρτη 30 Μαρτίου 2011

ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ Δ.Σ. ΑΡΧΑΙΑΣ ΟΛΥΜΠΙΑΣ (28. 3. 2011)

Με 14 θέματα στην ημερησία διάταξη , συνεδρίασε την Δευτέρα το Δ.Σ. Αρχαίας Ολυμπίας . Η συνεδρίαση, που  πραγματοποιήθηκε σε ήρεμο κλίμα, άρχισε με την ενημέρωση  από τον  δήμαρχο σχετικά με τις δράσεις που αναπτύχθηκαν από πλευράς δημοτικής αρχής στο διάστημα που μεσολάβησε από την προηγούμενη συνεδρίαση του σώματος . Ο κ. Κοτζιάς μεταξύ άλλων αναφέρθηκε στις συναντήσεις που πραγματοποίησε ο ίδιος με συνεργάτες του στην Αθήνα και συγκεκριμένα στα  υπουργεία : α)  Παιδείας, κατά την συζήτηση που πραγματοποιήθηκε με τους δημάρχους της χώρας με θέμα της συγχώνευσης σχολικών μονάδων, β) Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων όπου υπήρξε συνάντηση με τον Ειδικό Γραμματέα Κοινοτικών Πόρων και Υποδομών Βαγγέλη Διβάνη, γ) Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας όπου υπήρξε συνάντηση με τον Ειδικό Γραμματέα Ψηφιακού Σχεδιασμού Αντώνη Μαρκόπουλο. Ακόμα ο δήμαρχος ενημέρωσε για την συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στην Ολυμπία με τον διευθυντή της Λαμπαδηδρομίας των special Olympicς    Στέλιο Κωνσταντινίδη . Στην πρωτομιλία τους τόσο ο επικεφαλής της μείζονος Χρήστος Δρακόπουλος όσο και ο επικεφαλής της ελάσσονος  Παντελής Παντελάκος αναφέρθηκαν ο μεν πρώτος «στους απαιτούμενους ελέγχους που πρέπει να γίνονται π.χ. για την κανονική άφιξη και κανονική αποχώρηση των υπαλλήλων του δήμου» , ενώ ο δεύτερος στο «νοικοκύρεμα και στις προσπάθειες που κάνει προς αυτό ο δήμος. Μια προσπάθεια που πρέπει να ενταθεί λόγω και της κρίσιμης οικονομικής περιόδου».

Τρίτη 29 Μαρτίου 2011

Ο τραγικός κι άδικος θάνατος του Γιώργη του Κοτσάφτη

Στην ανατολική άκρη των «Έξι δέντρων» κοντά στο δρυμό του «Ντούτση»
είναι τα «Μπενετσαίικα». Εκεί είχε το χωράφι του ο Παναής ο Μπενέτσης. Στα 1905 ο Παναής είχε σπείρει το χωράφι του αραποσίτι. Τη χρονιά κείνη ο Μάρτης, ο Απρίλης κι ο Μάης ήτανε βροχεροί κι όσοι είχανε σπείρει πολλά αραποσίτια λέγανε: «δόξα σοι, ο Θεός· θα χορτάσουνε ψωμί τα παιδιά μας φέτος».
Ο Παπαθόδωρος είχε σπείρει ολάκερη τη Δρυμώνα και τη Λάκκα του Φούνη με διαλεχτό σπόρο αραποσιτιού και στις αρχές Μαΐου είχε βάλει αργάτες και αργιέψανε και σκαλίσανε τ΄αραποσίτι εκεί στη Δρυμώνα και τη Λάκκα του Φούνη, δίπλα στα «Μπενετσαίικα».
Ο Παπαθόδωρος χάιδευε τα γένια του βλέποντας να μαυρολογάει τ΄αραποσίτι του, γεμάτο ζωή και ήτανε σίγουρος ότι θα γέμιζε τα τρανά του κασόνια με το κεχριμπαρένιο αραποσίτι και δε θά΄βγαινε κείνη τη χρονιά με το δισάκι στα σπίτια να ζητιανέψει. Γιατί ο περήφανος Παπαθόδωρος ζητιανιά το θεωρούσε τούτο το δικαίωμα, που τού΄δινε ο νόμος να βγαίνει δηλαδή στις γειτονιές του χωριού και να μπαίνει στα σπίτια και να ζητάει πλερωμή για την παπαδική. Τότες τους παπάδες τους πλερώνανε οι πιστοί του χωριού με είδος· με στάρι, αραποσίτι, κρεμμύδι, κρέας και τα τοιαύτα.

Δευτέρα 28 Μαρτίου 2011

Ο σκοτεινός ρόλος του Σισίνη!



[Ι+Γκούρας111.jpg]
Κάποτε ο Γκούρας λεηλατώντας το σπίτι του Σισίνη βρήκε κάλπικες σφραγίδες και γράμματα ενοχοποιητικά  και ένα σωρό δείγματα ατασθαλίας, ενώ ο Σισίνης είχε φύγει με τον γιο του για την Ζάκυνθο όπου τονυποδέχθηκαν με γιουχαΐσματα  οι Ζακυνθινοί. Ο Γκούρας του έστειλε το παρακάτω γράμμα:
 «Θεοσεβέστατε Σισίνη Γεώργιε. 
Ευρήκα στο σπίτι σου της βούλαις της καλπαζουνίας, και δια να μην τύχει και δεν το πιστέψεις, ιδού όπου σου τις σημειώνω απάνου στο χαρτί, με τις οποίας βούλωνες εις το μέτωπο και εις την καρδίαν όλους τους δυστυχείς εγκατοίκους της επαρχίας Γαστούνης και όλους τους Έλληνας……………………………………………….
Καλόν ήτο να γυρίσεις, εδώ όπου σε ζητούν οι συνεπαρχιώτες σου και σε επιθυμούν όλοι οι συνηλικιώται σεβάσμιοι γέροντες.
Σε καρτερεί και εκείνος όπου του επήρες με βίαν την ωραία του γυναίκα και την χαίρεσαι. Αυτός ο δυστυχής είναι ο Αντωνάκης Δημακόπουλος. Δεν ευχαριστήθεις, ενάρετε γέροντα, ότι του υστέρησες την γλυκυτάτην συμβίαν, αλλά αναχωρώντας για την Ζάκυνθον του άρπαξες με βίαν και το κοριτζάκι του χρονών εννέα να το μεταχειριστείς ίσως, εις τα χριστιανικά σου γερατειά καλέ άνθρωπε! Διατί εκάθησες εις Ζάκυνθον αντίκρυ της επαρχίας σου, ως ο Αδάμ απέναντι του παραδείσου! Υγίαινε!
Την 25 Δεκέμβρη  1824 Γαστούνη  
Ιωάννης Γκούρας»
http://www.hellenica.de/Griechenland/NeuGes/Bio/ThGeorgiosSisinis2.jpgΑρχείο:Georgios Sisinis sword.jpg

Μαχαίρα του Γ. Σισίνη. Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, Αθήνα

Παρασκευή 25 Μαρτίου 2011

Φορεσιά και άρματα στην Επανάσταση του 1821


Μετά την απελευθέρωση το ντύσιμο των Ελλήνων αρχίζει να παίρνει ευρωπαϊκές επιρροές, μπορεί να μη ντύνονται ακόμα όλοι «ευρωπαϊκά» αλλά και οι ελληνικές φορεσιές αρχίζουν να παίρνουν πολλές μεταλλαγές. Οι στολές της προεδρικής φρουράς και οι τυποποιημένες και πανομοιότυπες «παραδοσιακές ενδυμασίες» που υπάρχουν σήμερα μικρή σχέση είχαν με τις πραγματικές φορεσιές της εποχής. Σύμφωνα με τον Τάκη Λάππα το ντύσιμο από τα χρόνια 1600-1829 είναι ένα σπουδαίο θέμα για έρευνα, γιατί το θέαμα που παρουσιάζει η υπόδουλη Ελλάδα δεν απαντάται σε καμία άλλη σχεδόν χώρα του κόσμου. Δηλαδή δεν υπάρχουν μικροπαραλλαγές από περιοχή σε περιοχή, αλλά ολότελα αλλιώτικο ντύσιμο από ένα χωριό στο άλλο, χωριά που η απόστασή τους δεν ήταν δυο ώρες δρόμος. Σχεδόν κανείς γειτονοχωρίτης δεν ήταν όμοια ντυμένος και αυτό ξεχώριζε περισσότερο στο γυναικείο ντύσιμο. Τα χρόνια εκείνα μπορούσες μια χαρά να καταλάβεις αμέσως πούθε κρατάει ο ξενοχωρίτης. Όχι από την προφορά και τους ιδιωματισμούς του, μα αρκούσε η φορεσιά του για να προδώσει το χωριό του. Το ίδιο μπορούσε κανείς να τους ξεχωρίσει επαγγελματικά ή ταξικά. Αλλιώς ντυνόταν ο κοτζαμπάσης, αλλιώς ο προύχοντας, ο προεστός, ο γεωργός, ο τσοπάνης, ο ξωτάρης… Στην συνέχεια θα δούμε το ντύσιμο Ρουμελιωτών και Μοραϊτών. Το ντύσιμο στην επανάσταση κρατήθηκε το ίδιο πούχαν οι κλέφτες και οι αρματωλοί.

Παρασκευή 18 Μαρτίου 2011

Παρόν ο "Ωλονός" στην ανεξέλεγκτη υλοτομία της Φολόης


                                     Πέμπτη, 17 Μαρτίου 2011
Συλλόγοs Προστασίας Της  Φύσης
 και της Πολιτιστικής Κληρονομίας
Ερυμάνθου – Φολόης  ΄΄ΩΛΟΝΟΣ΄΄

  Θέμα:  Η παράνομη και ανεξέλεγκτη υλοτομία  στο δρυοδάσος της Φολόης.
Μέλη του Συλλόγου Ωλονός ύστερα από ανώνυμη καταγγελία,  επισκέφθηκαν το δρυοδάσος της Φολόης, πλησίον του οικισμού Αμπελάκια της τέως κοινότητας Αγνάντων και στην τοποθεσία «Δασύ Ρουπάκι» εντόπισαν περίπου δεκαπέντε δένδρα (δρυς) διαφόρων ηλικιών  κομμένα και τεμαχισμένα πρόσφατα.  Εντοπίσθηκαν ίχνη  γεωργικών μηχανημάτων (τρακτέρ) που χρησιμοποιήθηκαν για την μεταφορά τους, όπου τα αποτυπώματα των τροχών δείχνουν να πέρασαν μετά τις τελευταίες βροχές.  
Βρήκαμε αρκετά υπεραιωνόβια δένδρα κομμένα, τα οποία είχαν καεί στο εσωτερικό του κορμού τους και κατά συνέπεια είχαν ξεραθεί. Οι παράνομοι υλοτόμοι  χρησιμοποιούν μια νέα μέθοδο για να είναι νόμιμοι. Εντοπίζουν ποια δένδρα (ιδίως υπεραιωνόβιες δρυς) έχουν κουφώσει στο εσωτερικό και στην συνέχεια, κατά τις νυκτερινές ώρες ανάβουν φωτιά με την βοήθεια διαφόρων εύφλεκτων υλικών και αφήνουν να καίγεται το εσωτερικό του κορμού. Όταν ξεραίνεται το δένδρο, το κόβουν καλυπτόμενοι πάντοτε κάτω υπό την ξερή μορφή του εκάστοτε δένδρου.

Τετάρτη 16 Μαρτίου 2011

Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ

Συναντήσεις με κυβερνητικούς παράγοντες  
 
Στην Αθήνα μετέβη την Τρίτη ο δήμαρχος Αρχαίας Ολυμπίας Θύμιος Κοτζιάς συνοδευμένος από  τον πρόεδρο του Δ.Σ. Θεόδωρο Παπαηλιού,  τον αντιδήμαρχο  Βασίλη Παπαντώνη, και  την προϊσταμένη των τεχνικών υπηρεσιών  Ελένη Βελισάρη . Σκοπός του ταξιδιού ήταν  να προωθηθούν   θέματα του δήμου στα αντίστοιχα υπουργεία Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων καθώς και  Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας.
   Το πρώτο ραντεβού ήταν με τον κ.  Βαγγέλη Διβάρη,   Ειδικό Γραμματέα Κοινοτικών Πόρων και Υποδομών του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Στην σύσκεψη εκτός των προαναφερθέντων έλαβαν μέρος ο σύμβουλος του Ειδικού Γραμματέα, Νίκος Πετράς και ο Φώτης Σκουλαρίκης υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος με την παράταξη του Θύμιου Κοτζιά , πρώην στελέχος της ΠΑΣΕΓΕΣ.

Δευτέρα 14 Μαρτίου 2011

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΚΟΤΖΙΑ ΜΕ ΠΡΟΕΔΡΟΥΣ ΛΑΣΙΩΝΟΣ

 
Μετά το Λάλα, την Δίβρη  και την Ολυμπία, «τελευταίος σταθμός» των συναντήσεων  του δημάρχου Αρχαίας Ολυμπίας Θύμιου Κοτζιά  με τους προέδρους των τοπικών κοινοτήτων του δήμου ήταν το Πανόπουλο. Την Δευτέρα το μεσημέρι ο δήμαρχος συνοδευόμενος από τους αντιδημάρχους Βασίλη Παπαντώνη και Πέτρο Γιαννακόπουλο και τον δημοτικό υπάλληλο Νίκο Αναστασόπουλο, επισκέφτηκαν το δημαρχείο του πρώην δήμου Λασίωνος όπου και είχαν συνάντηση με τους προέδρους των χωριών. Σκοπός της συνάντησης ήταν η παράδοση αρμοδιοτήτων  εκ μέρους της δημοτικής αρχής  προς τους αιρετούς των κοινοτήτων.

Ανακοίνωση για σύσταση συλλόγου καλλιτεχνών

Στα πλαίσια του δήμου Αρχαίας Ολυμπίας και όχι μόνο θα συγκροτηθεί-συσταθεί σύλλογος αποτελούμενος από άτομα που ασχολούνται με την κατασκευή  ειδών λαϊκής τέχνης. Τέτοιες δραστηριότητες έχουν να κάνουν με αγγειοπλάστες  , αγαλματοποιοί, πάσης φύσεως γλυπτικοί, κεραμοποιοί, χρυσοχόοι , αργυροχόοι, υποδηματοποιοί, κατασκευαστές ρούχων, σταμπαδόροι, ζωγράφοι, αγιογράφοι, παρασκευαστές παραδοσιακών γλυκών, μελοπαραγωγοί, καλλιεργητές και συλλέκτες αρωματικών βοτάνων ( ρίγανη , θυμάρι, θρούμπη, χαμομήλι), κτλ.
 Παρακαλούμε, όσοι εκ των κατοίκων του δήμου Αρχαίας Ολυμπίας γνωρίζουν μια ή και περισσότερες από τις παραπάνω δραστηριότητες να επικοινωνήσουν ή με τον Παναγιώτη Λαϊνά στο 6955065107 ή με το Δημαρχείο στο 2624022250 (Μαρκόπουλο Γιώργο).
Στην προσπάθεια αυτή μπορούν να λάβουν μέρος και όσοι συμπολίτες δραστηριοποιούνται σε κάθε είδους παραδοσιακή- λαϊκή τέχνη  απ’ όλο το νομό Ηλείας.

                             ΟΜΑΔΑ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ  

Παρασκευή 11 Μαρτίου 2011

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΠΕΝΤΖΕΧΡΗ ΔΙΟΝΥΣΟΠΟΥΛΟΥ "ΛΟΥΤΙΝΗ"

Λουτίνη εκ του γαλλικού ΛΟΥΤΕ που σημαίνει παλεύω, μάχομαι, αντιστέκομαι. Ας παραβάλουμε το γνωστό σε όλους μας όνομα του μάρτυρα, Λούθερ Κινγκ. Ίσως ακόμα και το λατινικό ουσιαστικό ΛΟΥΞ γενική ΛΟΥΚΙΣ δηλαδή φως, φέγγος. Αυτή είναι η σημασιολογική επιλογή του τίτλου.
Κατ’ εμέ σκιαγραφεί με απόλυτη συνέπεια τον Γολγοθά της ηρωίδας. Μια μαχόμενη, δυναμική γυναίκα που ζει μια ζωή σκληρή.  Σταυρώνεται και αντιστέκεται για να νιώσει το θρίαμβο του Καλού και του Δικαίου. Αυτή είναι η ηρωίδα. Η Λουτίνη που προσπαθεί να αντισταθεί, με όλη τη δύναμη της ψυχής της, στις πιο αντίξοες συνθήκες διαβίωσης, που οι μοίρες της είχαν προκαθορίσει. Η Λουτίνη ή αλλιώς «Αστροφεγγιά» θα σταθεί και πάλι στα πόδια της, ακολουθώντας την κερκίδα που θα την οδηγήσει αλάνθαστα στο υπέρτατο φως της ζωής, που είναι η αγάπη σ’ όλες τις εκφάνσεις της.

Πέμπτη 10 Μαρτίου 2011

Αφορισμοί και αναθέματα

Αφορισμός
Ως αφορισμός ορίζεται η εκκλησιαστική ποινή με την οποία ένα μέλος της Ορθόδοξης ή Ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας αποκλείεται εντελώς από τη χριστιανική κοινότητα, ως τιμωρία για τα πολύ σοβαρά αμαρτήματα στα οποία περιέπεσε. Διακρίνεται σε μικρό και μεγάλο αφορισμό (ακοινωνησία και ανάθεμα αντιστοίχως), με τον μεγάλο να θέτει το πρόσωπο μονίμως εκτός εκκλησίας και τον μικρό να καθιστά δυνατή την επανένταξή του στους κόλπους της εκκλησίας.

Για να δούμε λοιπόν πως η Ελληνική ορθόδοξη εκκλησία χρησιμοποίησε ιστορικά το "όπλο" του αφορισμού....

αφωρισμένος είη….και κατηραμένος και ασυγχώρητος και άλυτος μετά θάνατον, αι πέτραι και ο σίδηρος λυθήσονται, αυτός δε ουδαμώς, κληρονομήσειε την λέπραν του Γιεζή και την αγχόνην του Ιούδα και είη στένων και τρέμων επί Γης ως ο Κάϊν, σχισθείσα η γη καταπίοι αυτόν……η οργή του Θεού επί την κεφαλήν του και άγγελος Κυρίου καταδιώξαι αυτόν εν δίστομω μαχαίραν……………μηδείς συμφάγη αυτώ ή συμπίη ή συναναστραφή……ή χαιρετίση ή μετά θάνατον ταφής αξιώση……”

Τρίτη 8 Μαρτίου 2011

ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΟΥΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥΣ ΤΩΝ Τ.Σ.ΔΗΜΟΥ ΑΡΧΑΙΑΣ ΟΛΥΜΠΙΑΣ

ΘΥΜΙΟΣ ΚΟΤΖΙΑΣ ΠΡΟΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥΣ Τ.Σ.ΔΗΜΟΥ ΑΡΧΑΙΑΣ ΟΛΥΜΠΙΑΣ

«Σας παραχωρούμε το σύνολο των αρμοδιοτήτων που προβλέπει ο νόμος.»

Τις έδρες των πρώην δήμων Φολόης και Λαμπείας επισκέφτηκε την Παρασκευή ο δήμαρχος Αρχαίας Ολυμπίας Θύμιος Κοτζίας συνοδευόμενος από τους αντιδημάρχους Γίωργο Δεββέ , Βασίλη Παπαντώνη , Πέτρο Γιαννακόπουλο , Γιώργου Γαλύφα και υπηρεσιακά στελέχη του δήμου. Σκοπός των επισκέψεων ήταν η σύσκεψή με τους προέδρους των χωριών προκείμενου να τους δοθούν και ουσιαστικά οι αρμοδιότητες τους.

Σάββατο 5 Μαρτίου 2011

Κατάργησης του Ειρηνοδικείου Λαμπείας


Εικόνα:Ethnosimo_2.png

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ



ΝΟΜΟΣ ΗΛΕΙΑΣ

ΔΗΜΟΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΟΛΥΜΠΙΑΣ



Ψ Η Φ Ι Σ Μ Α

    Το Δημοτικό Συμβούλιο Αρχαίας Ολυμπίας σε έκτακτη συνεδρίαση 
την 2α Μαρτίου 2011, μετά τις πληροφορίες που το τελευταίο διάστημα 
πληθαίνουν για  κατάργηση του Ειρηνοδικείου Λαμπείας  και την 
εισήγηση του Δημάρχου Ευθυμίου Κοτζιά για το θέμα αυτό,
  αφού έλαβε υπόψη  ότι:  

Πέμπτη 3 Μαρτίου 2011

Mπούλες την Κυριακή στο Αντρώνι

Την Κυριακή 6η  Μαρτίου 2011 όλοι στην πλατεία στο Αντρώνι, για το καθιερωμένο πλέον Καρναβάλι, που διοργανώνει ο Πολιτιστικός Σύλλογος Αντρωνίου.
Η διασκέδαση θα ξεκινήσει γύρω στις 12.00 στην πλατεία, με πολλές εκπλήξεις.
Ο σύλλογος, θα προσφέρει ντόπιο βραστό και οι γυναίκες του χωριού θα προσφέρουν το παραδοσιακό γλυκό στρωτό. Παράλληλα ο Βάϊος  θα ψήνει νόστιμο καπελίσιο αγριογούρουνο.
Σημειώνουμε ότι και φέτος τις ώρες της γιορτής, θα χρησιμοποιήσουμε αυστηρά μόνον κομφετί και σερπαντίνες. Λόγω της κρίσης δεν θα έχουμε βραζιλιάνες χορεύτριες.
Αλευροπόλεμος θα γίνει τη νύχτα του Σαββάτου, για να αναβιώσουμε το παμπάλαιο έθιμο.
Στην διασκέδαση θα συμμετάσχει, ο Φυσιολατρικός Σύλλογος Επτάλοφος από το Γούμερο, με πρόεδρο τον Παναγιώτη Αχιλεόπουλο και ο Ορειβατικός Σύλλογος  ΕΟΣ ΑΘΗΝΩΝ.
Σας παρουσιάζουμε το περσινό Καρναβάλι (14.02.2010) που δυστυχώς δεν άφησε η βροχή να εξελιχθεί όπως είχε σχεδιαστεί. Τα πλάνα είναι από τις μεσημεριανές ώρες. Όταν ζόρισε η βροχή αποσυρθήκαμε στα σπίτια γιατί δεν μας χώραγαν τα μαγαζιά. Μετά το μεσημέρι (δεν έχουμε πλάνα) και ενώ διαρκούσε ή βροχή χόρευαν και διασκέδασαν όλοι στην πλατεία, μέχρι το βράδυ. Σημειώνουμε, ότι μαζί μας διασκέδασαν και πεζοπόροι από την Αθήνα, με τον Φυσιολατρικό Σύλλογο Επτάλοφο.

 

Τρίτη 1 Μαρτίου 2011

Στρωτό, το παραδοσιακό φίλεμα στο Αντρώνι.

Στην Ορεινή Ηλεία το «στρωτό» (είδος μπακλαβά) ήταν το παραδοσιακό γλυκό που δεν έλειπε από κανένα σπίτι στις ονομαστικές γιορτές, στα πανηγύρια και στους γάμους. Το «στρωτό» ήταν το γλυκό των αρραβώνων και του γάμου και αποτελούσε ένα αναπόσπαστο κομμάτι του τελετουργικού, στο γαμήλιο κέρασμα. Η ζύμη, ο καρπός του καρυδιού και η γλυκιά γεύση, συμβόλιζε την γόνιμη γλυκιά αρχή αλλά και τη συνέχεια στη ζωή του καινούργιου ζευγαριού όπου προοιώνιζε την ευτυχία για γλυκύ βίο.
 
Πήρε το όνομά του από τις πολλές στρώσεις φύλου στο ταψί. Το ζύμωναν οι νοικοκυρές, το έπλαθαν και το άνοιγαν στο σοφρά με τον πλάστη. Η κάθε στρώση του φύλου (8-10), λαδωνόταν και πασπαλιζόταν με το μείγμα που αποτελείτο από ψιλοκομμένα καρύδια, ζάχαρη, κανέλα, γαρίφαλο, τρίμα ψωμιού και λίγο λάδι. Κοβόταν στο ταψί σε κομμάτια σε σχήμα ρόμβου. Ψηνόταν σε ξυλόφουρνους και ύστερα το σορόπιαζαν με μέλι. Τα τελευταία χρόνια, χάριν ευκολίας, έχουν αλλάξει τον τρόπο παρασκευής του γλυκού. Χρησιμοποιούν το έτοιμο φύλο, με μία στρώση από μείγμα. Στη συνέχεια το στρίβουν, το κόβουν σε ισομεγέθη κομμάτια, που τα τοποθετούν στο ταψί, το ψήνουν και ύστερα το σιροπιάζουν.