Παρασκευή 29 Ιουλίου 2016

Η ΔΙΑΛΕΚΤΙΚΗ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ΣΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ, η περίπτωση της ταινίας «Αγέλαστος Πέτρα»

Η φράση «ουδείς προφήτης εν τη πατρίδι αυτού» ή, σε νεοελληνικό λόγο, «κανένας προφήτης στον τόπο του», είναι μια φράση που ειπώθηκε από τον Ιησού, όταν επισκέφθηκε την πατρίδα του τη Ναζαρέτ, η οποία χρησιμοποιείται για να δηλώσει ότι η αξία ενός ανθρώπου συνήθως δεν αναγνωρίζεται στον τόπο του (με παρόμοια σημασία και η παροιμία «κανείς δεν άγιασε στον τόπο του».
Βέβαια, ο σκοπός του παρόντος, δεν είναι να γίνει σήμερα μια λεπτομερή ανάλυση των προαναφερόμενων αλλά για να ληφθεί υπόψη σε γεγονότα ή καταστάσεις που παρατηρήθηκαν, σε τοπικό επίπεδο με "θέα" το μπαλκόνι του σπιτιού μου.
Η φράση αυτή μού ήρθε στο νου, με αφορμή την περίπτωση ενός περιστατικού που μου συνέβη  όταν κατέβηκα (πέρυσι τον Αύγουστο) στο Αντρώνι. Βρήκα το μπαλκόνι του σπιτιού μου, στολισμένο με γλάστρες που κατέβαιναν ως το τέλος της σκάλας. Αρχικά δεν έδωσα σημασία. Σκέφθηκα, ότι, κάποιος από τους φίλους μου θα ήθελε να με πειράξει ή να μου κάνει αυτή την ευχάριστη έκπληξη.
Όμως την άλλη μέρα το πρωί, παρατήρησα κινητικότητα έξω από το σπίτι μου. Είχαν έλθει οι γυναίκες και έψαχναν τις γλάστρες που έλειπαν από τα σπίτια τους. Βγήκα έξω και τις προέτρεψα να διαλέξουν τις δικές τους και να μου αδειάσουν το μπαλκόνι αφού βέβαια κατάλαβαν ότι δεν είχα καμία σχέση με την κλοπή.
Ήταν θλιβερό το θέαμα να βλέπεις γηραιές γυναίκες να κουβαλούν με τα χέρια ή με καρότσια τις γλάστρες τους. Όπως διαπίστωσα αργότερα τις είχαν μεταφέρει στο μπαλκόνι μου τα μεγαλύτερα τσορομπίλια του χωριού. Μου είναι αδιάφορο και δεν επεδίωξα να μάθω ποιοι καθοδήγησαν τα παιδιά αλλά και τι μήνυμα ήθελαν να στείλουν οι υποκινητές.  Θα φανεί όμως σύντομα, διότι «Ουδέν κρυπτόν υπό τον ήλιον» ή «μυστικό που το ξέρουν δύο το ξέρουν όλοι».
Στο διάστημα που έμεινα στο χωριό πέρυσι υπήρξε και δεύτερο περιστατικό.  Έριξαν κόκκινη μπογιά στο πανό που στόλιζε την πλατεία, οκτώ και πλέον χρόνια. Είχε την ατυχία, να απεικονίζει σαν μια μικρή κουκίδα την αφεντιά μου. Η φωτογραφία ήταν του αγαπητού συμπατριώτης μας Νίκου Ζήρου όταν είχαμε επισκεφτεί μαζί το φαράγγι Αντρωνίου. Την φωτογραφία που μπήκε στο πανό είχε επιλέξει ανάμεσα σε πολλές, ο Βασίλης Παπαντώνης  (όταν ήταν δήμαρχος), προκειμένου να με πειράξει. Στο περιστατικό αυτό παρατήρησα πως αντέδρασε άμεσα ένας συγχωριανός μας και ανάγκασε τους δράστες να αποκαταστήσουν εν μέρει τη ζημιά.
Τον χρόνο αυτής της ανάρτησης δεν τον επέλεξα τυχαία. Θα κατέβω αύριο στο χωριό και θα περιμένω τις επόμενες εκπλήξεις. Θα παρακαλούσα όμως τα λουλούδια, να τα φυλάξουν, ίσως να τους χρειαστούν αργότερα για στεφάνια.
Όπως φαίνεται ο δρόμος που βαδίζω δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα αλλά με αγκάθια και σφάλαχτα, και δεν αναφέρομαι στα μικρο-πταισματάκια που έλαβαν χώρα στο Αντρώνι! Υπάρχουν σοβαρότατες απειλές και προσπάθειες κάποιων αλλά και τοπικών αρχών που θίγονται τα συμφέροντα τους, να με κατασυκοφαντήσουν ή να στρέψουν τους κατοίκους εναντίον μου σε θέματα που προέρχονται κυρίως από το Σύλλογο Προστασίας της Φύσης και της Πολιτιστικής Κληρονομιάς Ερυμάνθου-Φολόης ο «Ωλονός», που δημιούργησα με φίλους πριν 6 χρόνια. Το έργο του «Ωλονού» θα αναγνωριστεί ύστερα από χρόνια, ελπίζω πολύ πριν φτάσει η θάλασσα στο Σιμόπουλου.
Στα δέκα και πλέον χρόνια που λειτουργώ αυτήν τη σελίδα δεν έχω λάβει μόνο πίκρες αλλά και πολλές χαρές. Πολλά εκατομμύρια τα κλικ, εκατοντάδες συγχαρητήρια και χιλιάδες τα μηνύματα.  Το σπουδαιότερο είναι η εμπιστοσύνη που μου δείχνουν κάποιοι από τους απόδημους συμπατριώτες μας ώστε να στείλουν χρήματα για σκοπούς που αφορούν τον τόπο μας, τα οποία ευγενικά αρνήθηκα. Δεν πρόκανα να αρνηθώ και βρέθηκα προ τετελεσμένου με μια απόδημη φίλη που δεν μου επιτρέπει ακόμη να δημοσιοποιήσω το ποσόν και το όνομα της.
Αγαπητοί φίλοι, ίσως να είναι και η τελευταία φορά που επικοινωνώ μαζί σας ύστερα και από την μεγάλη περιπέτεια που αντιμετωπίζω με την υγεία μου.  Θα προσπαθήσω να ζήσω κάθε ακόμη στιγμή και θα συνεχίσω μέχρι τέλους να καταγράφω την περπατησιά των γιαγιάδων και των παππούδων σας. Ο σπόρος που φύτεψα θα γίνει δένδρο και θα βγάλει κι’ άλλους σπόρους που θα τους πάρει ο άνεμος …!
Κώστας Παπαντωνόπουλος
Υγ. Η σελίδα ακόμη δεν διαθέτει εργαλεία για  να αφήσετε τα σχόλια σας. Μπορείτε να στείλετε τα μηνύματά σας στο info@antroni.gr
Μπορείτε επίσης να κάνετε τα σχόλιά σας ελεύθερα όπως πάντα ακόμη και ανώνυμα, στο μπλοκ της σελίδας http://androni.blogspot.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια: